czwartek, 26 stycznia 2012

Idealne wegetariańskie spaghetti bolognese z soczewicą w roli głównej.


Jem coraz więcej wegetariańskich i wegańskich potraw, a coraz mniej mięsa... a jeszcze niecały miesiąc temu pani od biologii mówiła, że trzeba jeść mięso, żeby uzupełniać wszystkie składniki. Przerabialiśmy akurat temat żywienia. Myślałam, że wiem wiele, ale dowiedziałam się między innymi, że oczyszczona mąka pszenna to węglowodany złożone (skrobia należy do polisacharydów), a w internecie wszyscy krzyczą, żeby jej nie jeść, bo to węgle proste. Więc jak?..
Tymczasem u mnie w roli głównej soczewica. I spaghetti, które ostatnio tak uwielbiam. Niedługo kolejna wersja, choć wciąż nie będzie to mięsne bolognese.



Wegetariańskie spaghetti bolognese /2 porcje/:

  • 150 g makaronu spaghetti
  • 50 g czerwonej soczewicy
  • 2 duże pomidory
  • mała papryka lub 1/2 dużej
  • marchewka
  • 300 ml wywaru warzywnego 
  • łyżeczka suszonego oregano
  • szczypta cynamonu
  • pieprz
  • sól
  • starty ser do podania
Makaron gotuję al dente. 
Paprykę i marchewkę siekam drobno i podsmażam na patelni. Dodaję obrane ze skórki i pokrojone pomidory i soczewicę oraz wlewam wywar. Doprawiam oregano, cynamonem, pieprzem i solą do smaku. Gotuję na wolnym ogniu przez ok. 15 minut. 
Na talerz wykładam makaron, polewam sosem i posypuję serem. 


źródło przepisu: makaronirodzynka

19 komentarzy:

  1. Uwielbiam to spaghetti. A co do mąki pszennej, to rzecz sprzeczna. Ja jakoś ostatnio mniej się jej "boję", bo sumie czym niby różni się od pełnoziarnistej? Zawartością otrąb, a naturalna jest i zdrowa sama w sobie :) Przecież nie ma E dodatków i ludzie jedzą ją od wieków ;p Muszę zrobić ten makaron w najbliższym czasie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepis, na który czekałam :D
    Zaskoczył mnie trochę dodatek cynamonu, chociaż słyszałam też, że dobrze smakuje w mięsnym bolognese.
    Mam pytanie - ile zapłaciłaś za soczewicę i ile gramów było w opakowaniu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ok. 7 zł za opakowanie 500 g.
      kupuję w Piotrze i Pawle :)

      Usuń
  3. uu ja też miałam spaghetti z soczeiwcą, wiesz ta mąka to w żłożone, ale oczyszczone z błonnika itp. a skrobia to polisacharyd :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Biała mąka pszenna ma w sobie cukry złożone, ale są one dużo szybciej przyswajalne niż z mąki razowej, nie mówiąc o tym ile cennych składników zostaje w takiej nieoczyszczonej, zresztą pewnie dobrze o tym wiesz :)
    Też ostatnio jem mało mięsa, nie ciągnie mnie do niego zwyczajnie, dlatego na takie spaghetti to ja się piszę ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mięsnego bolognese nigdy nie lubiłam za to takie bym chętnie zjadła! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Powinnaś dodać w nazwie bloga '.. pyszne obiady!' :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Często używam soczewicy jak "zagęszczacza" sosów. no i zamiennik mięsa. Ale zupy soczewicowej nie znoszę. Jest zbyt ciężka i niezbyt smaczna.
    Co do samej soczewicy - ja kupuję w Tesco za 4 złote. opakowanie ok.500 gram.
    Pozdrawiam,
    Wiera.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki za informację, poszukam w tesco, bo to prawie dwa razy taniej. :)

      Usuń
    2. A ja kupuję soczewicę w domowej spiżarni 500g za 6,90, jest to sklep ze zdrową żywnością
      Pochodzenie ma znaczenie.
      Pozdrawiam,

      Usuń
  8. Jak smakuje soczewica?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hmm, pierwsze, co przychodzi mi na myśl, to groch, ale niektórzy twierdzą, że ma orzechowy posmak. mnie bardzo smakuje, zachęcam do spróbowania. na początek wybierz tę czerwoną ;)

      Usuń
  9. ja jem czerwoną i płaciłam 5.50 w cauflandzie :D

    OdpowiedzUsuń
  10. może dlatego, że pełnoziarnista ma więcej składników odżywczych. zresztą podobnie jest chyba z ryżem, nie? ostatnio nawet bardziej mi smakuje biały niż brązowy, zresztą brązowy np. do risotto się nie nada.
    warzywne bolognese próbowałam już z kotletów sojowych, ale to zapowiada się dużo lepiej :) napiszę, jak wypróbuję!

    OdpowiedzUsuń
  11. Z ostatniej chwili! Kupiłam dzisiaj soczewicę w Tesco. Trochę podrożała - kosztuje mniej więcej 4,75.
    To tak, żeby informacje były rzetelne.
    Pozdrawiam.
    Wiera

    OdpowiedzUsuń
  12. moja soczewica czerwona 4,59 - carrefour ;)
    dziś na obiad te oto spagetti!

    OdpowiedzUsuń
  13. Witaj

    Możesz podać ile to pół szklanki :) Bo szklanka szklance nie równa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 125 ml.
      W przepisach zawsze ma się na myśli standardową szklankę o pojemności 250 ml. ;)

      Usuń
  14. Spaghetti zrobiłam, tylko lekko zmodyfikowane z braku składników. Wyszło przepyszne :). Świetny przepis.

    OdpowiedzUsuń

Spodobał Ci się przepis?
Skomentuj, będzie mi bardzo miło :).